Tuesday 10 July 2012

Entri 3 - BUDAK SEKARANG VS BUDAK DULU



LAIN DULU, LAIN SEKARANG...

SINOPSIS : Artikel ini aku tulis untuk dimuatkan dalam Majalah Sekolahku Edisi ke-15 tahun 2009. Tujuan aku menulis artikel ini adalah untuk memberi kesedaran kepada pembaca khususnya para pelajar betapa beruntungnya mereka hidup di zaman ini berbanding dengan aku yang hidup dalam serba kekurangan dan kesukaran. Aku berharap agar sesiapa yang membaca dan menghayatinya akan mendapat sedikit kesedaran.

Sudah menjadi rutin kehidupan kami adik beradik, kami akan bangun untuk mengerjakan solat fardu subuh seawal jam 6 pagi lagi. Sebelum berangkat ke sekolah, aku akan menjalankan tugas harianku menghantar kuih muih yang dibuat oleh ibuku ke kedai-kedai kopi, manakala adik beradikku yang lain  juga masing-masing mempunyai tugas sendiri. Ada yang membawa lembu keluar kandang, ada yang bertugas melepaskan ayam itik dari reban manakala kakakku membantu ibu membuat kuih.
Kami diberi belanja sekolah hanya 20 sen seorang. Wang sebanyak itu cukup untuk membeli segelas air manakala nasi diberi percuma oleh kerajaan melalui Skim Bantuan Penduduk Miskin Sekolah Luar Bandar .Kami tidak pernah meminta duit belanja lebih kerana kami faham kesukaran ibu bapa kami mencari rezeki bagi menyara  kehidupan sebuah keluarga yang besar. Kadang-kadang timbul rasa kasihan melihat ayah yang terpaksa melakukan dua kerja dalam satu hari. Selain itu, dia juga turut menanam padi. Biasanya pada waktu malam, selepas kami adik beradik selesai menyiapkan kerja sekolah, Kami bergotong-royong mengurut badan dan betis ayah. Usia ayah yang semakin lanjut ditambah pula dengan kerja yang banyak menggunakan kudrat membuatkan urat-urat dalam badan ayah bersimpul manakala tulang pinggang ayah juga turut terasa sakit.
Walaupun ibu dan ayah tidak pernah bersekolah, tetapi kami sangat mengagumi ibu dan ayah kerana boleh mendidik anak-anaknya penuh disiplin. Ayah merupakan seorang yang tegas dan garang. Dalam mendidik anak-anak, ayah tidak mengamalkan sikap pilih kasih , baik anak yang sulung mahupun adik yang bongsu semua dibelasah sama rata sekiranya melakukan kesilapan. Yang paling ayah marah ialah ponteng sekolah. Oleh sebab itulah, kami adik beradik mendapat sijil kehadiran 100% setiap tahun. Kadang-kadang cikgu telah memarahi kami kerana hadir juga ke sekolah walaupun sakit.
 Walaupun ayah seorang yang garang, ada masanya dia boleh dibawa bergurau. Dia tidak pernah menghalang sekiranya sekali sekala kami ingin mendapatkan hiburan di luar terutamanya jika ada persembahan di kampung kami seperti pertunjukan silat, persembahan dikir barat, wayang kulit, wayang pacak atau Mak Yong. Mungkin ayah sedar dia tidak mampu untuk menyediakan peti televisyen bagi hiburan anak-anak apatah lagi untuk membawa anak-anak pergi berkelah atau melancong.
 Ayah tidak pernah membeli alatan mainan kepada kami. Oleh sebab itu, kami adik beradik begitu kreatif mencipta permainan sendiri berasaskan barangan terbuang. Kereta tin milo atau tin susu dan rim basikal terbuang adalah antara kenderaan yang kami cipta untuk menjadi permainan kami pada masa lapang. Kami juga terpaksa berusaha sendiri untuk mendapat wang sekiranya ingin memiliki sesuatu barangan yang diidam –idamkan. Ada kalanya , kami menjual botol-botol minuman, tin-tin buruk dan menjual buah-buah hutan seperti buah salak hutan ataupun buah kelubi yang kami cari sendiri.
Mengenangkan rentetan sejarah kehidupanku masa lampau kekadang aku begitu iri hati dengan budak-budak sekarang yang segalanya mewah. Ibu bapa sentiasa mengikut kehendak hati anak-anak. Apa saja yang dipinta oleh anak-anak, mudah saja ditunaikan oleh ibu bapa. Budak-budak sekarang tidak lagi bermain permainan yang dicipta daripada barangan terbuang ,tetapi barangan elektronik yang berharga ratusan ringgit menjadi pilihan. Kereta dan helikopter kawalan jauh,Play station 1,2 dan 3, gitar elektrik, gameboy, mainan barbie, telefon bimbit yang canggih dam bermacam lagi permainan yang mahal-mahal dibeli oleh ibu bapa demi menurut kemahuan anak-anak.
Budak-budak sekarang begitu susah untuk dimarahi ataupun dipukul oleh ibu bapa. Sekiranya sesuatu diingin tidak dapat ditunaikan oleh ibu bapa, mereka boleh merenggek, merajuk atau mengamuk , dan yang pastinya dengan lemah lembut ibu bapa mereka akan memujuk mereka . Tidak seperti aku dahulu, pantang buat silap, sepak terajang akan singgah di tubuh badanku. Dibaling dengan kayu api ,dibedal dengan tali pinggang atau tali timba, dihantuk kepala ke dinding dan sebagainya sudah menjadi kebiasaan bagiku.
Budak-budak sekarang amat beruntung kerana ibubapa mereka tidak pernah lupa untuk menyambut hari kelahiran mereka. Satu parti  yang besar dirancang untuk disambut bersama dengan kawan-kawan dan sanak saudara. Begitu gah sekali majlis sambutan hari lahir anak-anak mereka. Hadiah-hadiah yang istimewa juga turut disediakan. Berbanding dengan aku dahulu, ibu bapuku tidak pernah ambil tahu bila tarikh lahirku, apatah lagi untuk menganjurkan satu parti hebat dan menyediakan hadiah yang menarik. Kadang-kadang aku sendiri pun lupa tarikh lahir aku.
Budak-budak sekarang sungguh bertuah kerana ibi bapa mereka sentiasa merancang destinasi untuk membawa anak-anak pergi bercuti setiap kali musim cuti persekolahan. Sebut saja ke mana anak hendak pergi sama ada dalam negara atau luar negara pasti akan dibawa. Berbanding aku dahulu, sebaik sahaja cuti sekolah maka tugasku juga bertambah. Aku terpaksa menolong ayah bertukang membuat rumah atau menolong ibu memunggut susu getah. Ibu bapaku tidak pernah membawa aku melancong ataupun berkelah di tepi pantai atau ke hutan lipur air terjun. Jauh sama sekali untuk membawa aku sekeluarga bercuti ke luar negara.
Budak-budak sekarang beruntung kerana ibu bapanya sentiasa membeli baju-baju baharu sepanjang masa. Apabila tibanya waktu buka sekolah,ibu bapanya menyediakan beberapa pasang seragam sekolah untuk dipakai bergilir-gilir ke sekolah. Duit belanja sekolah juga diberi melebihi yang sepatutnya . Tidak seperti aku dulu, untuk mendapat baju baharu terpaksa tunggu ketibaan  musim perayaan. Itupun bapaku hanya beli kasut sekolah saja untuk buat beraya kerana tidak mahu rugi dan membazir. Uniform sekolahku hanya sepasang untuk setahun. Duit belanja sekolahku juga tidak lumayan iaitu cuma dua puluh sen saja. Kadang-kadabng aku terpaksa ‘ikat perut’ menahan kelaparan kerana ketiadaan duit untuk makan. Baju dan seluar harian ada kalanya terpaksa bergilir-gilir dengan abang-abang.
Budak-budak sekarang lagi beruntung kerana mereka dibekalkan dengan buku-buku kerja yang terkini untuk belajar. Ada sesetengah ibu bapa menghantar anak  mereka ke pusat tuisyen atau menjemput guru datang ke rumah untuk memberi tuisyen kepada anak-anak. Mereka belajar dengan selesa di atas meja dan di bawah lampu kalimantang yang terang benderang. Sejuknya angin kipas dan nyamanya penghawa dingin menambahklan lagi keselesaan untuk belajar. Tidak seperti aku, aku dahulu belajar hanya semata-mata berpandukan buku teks yang lapuk isi kandungannya. Tidak ada buku kerja intensif untuk aku buat latihan, tidak ada internet untuk aku mendapatkan bahan maklumat dan tidak ada soalan-soalan ramalan bagi membantu aku memantapkan lagi penguasaanku dalam sesuatu mata pelajaran. Aku membaca sambil meniarap di atas lantai berlapikkan tikar mengkuang dan diterangi oleh cahaya pelita minyak tanah. Ayahku tidak pernah menghantar aku pergi tusyen. Aku lebih banyak menghafal fakta dalam buku teks berbanding membuat latihan.
Budak-budak sekarang beruntung kerana ibu bapa sentiasa menyediakan makanan yang lazat-lazat dan berkhasiat untuk dinikmati. Kadang-kadang ibu bapa mereka membawa anak-anak ke restoran-restoran mewah atau ke hotel-hotel untuk menikmati makan tengah hari atau makan malam. Mereka boleh makan dengan sekenyang-kenyang dan sepuas-puasnya. Berbanding  dengan aku dahulu, ibu bapaku tidak pernah membawa aku ke restoran ataupun ke hotel. Lauk yang disediakan oleh ibuku untuk makan ala kadar sahaja. Masakan tradisional yang kurang menggunakan modal seperti Ikan masin, telur ayam kampung, gulai lemak telur itik, kerabu pucuk paku, sayur putih pucuk labu atau masak gulai lemak pucuk ubi kayu dengan ubi keledek adalah antara lauk yang biasa dihidangkan oleh ibu untuk ayahku dan anak-anaknya. Kadang-kadang aku pergi mencari ikan darat di sawah atau sungai untuk dibuat lauk. Ada kalanya aku pergi memburu ayam hutan, atau memasang jerat pelanduk di hutan untuk mempelbagaikan lauk pauk. Ada kalanya juga aku terpaksa mengalas perut dengan menjamah ubi atau pisang rebus. Tapi aku tidak kisah kerana ayahku pernah berkata” kita hidup bukan hanya untuk makan, tetapi kita makan hanya untuk hidup”.
Pendek kata, budak-budak sekarang amat beruntung kerana segala kerja dilakukan oleh ibnu atau orang gaji. Mereka tidak perlu kepenatan membasuh pakaian sendiri, memasak sendiri, malahan kalau hari minggu mereka boleh tidur semahu-mahunya. Tidak seperti aku dulu, pakaian mesti dibasuh sendiri, kalau ibu lambat pulang dari sawah , aku terpaksa memasak sendiri nasi dan pandai-pandailah mencipta lauk sendiri, tolong angkut air di perigi, tolong punggah kayu api dan dan sebagainya. Walaupun hari minggu, aku tidak diberi peluang untuk tidur dan berehat sepuasnya. Ayahku sangat marah sekiranya aku tidur kembali selepas sembahyang subuh . Aku dan adik beradikku mesti melakukan apa-apa kerja yang patut. Ibu aku kata,”Orang yang bangun lewat susah untuk mendapat rezeki”.
 Kini aku sudah bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri. Ayahku sudah lama meninggalkan aku buat selama- lamanya tetapi ibu masih lagi ada . Namun begitu, aku masih lagi merindui ayah. Segala ilmu dan pengalaman yang aku lalui sepanjang hidup bersama ayah masih segar dalam ingatanku. Sifat garang ayahku dalam mendidik anak-anaknya jelas menampakkan kejayaan.  Adik beradikku yang ramai, walaupun tidak ada yang berjawatan dan berpendapatan tinggi tetapi mereka boleh berdikari sendiri dan hidup berkeluarga tanpa bantuan ayah dan ibu. Anak-anak ayah aku tidak ada penagih dadah, tidak ada bohsia atau bohjan, tidak ada mat rempit, tidak ada samseng jalanan, tidak ada pencuri, perompak, penyamun, peragut, tidak ada seorang pun yang buang anak, tidak ada yang merengkuk dalam penjara, tidak ada kaki clubbing dan kaki botol serta tidak ada seorangpun yang menjadi terorist. Kadang-kadang kami berkumpul anak beranak untuk menyambut hari lahir ibu setiap dua kali setahun. Tidak lupa juga kami sering mengadakan majlis tahlil untuk mendoakan semoga roh ayah dicucuri rahmat yang mana imamnya dilantik dalam kalangan kami.
Nasihatku kepada generasi pemimpin yang akan datang, Sayangilah dan hormatilah ibu bapa kita kerana banyak pengorbanan yang mereka lakukan untuk membesarkan kita. Hormatilah guru kerana mereka adalah gedung ilmu yang boleh menjadikan kita bijak pandai. Jauhilah najis dadah kerana dadah sudah jelas boleh merosakkan dan menjahanamkan kehidupan seseorang. Jadilah generasi yang bermanfaat untuk diri, keluarga, bangsa agama dan negara.


1 comment:

  1. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete