Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua anak-anak
murid cikgu
Pertama sekali cikgu nak ucapkan SELAMAT MENGHADAPI
PEPERIKSAAN SPM 2012. Di harap anda semua sudah bersedia untuk menghadapi
peperiksaan yang begitu penting untuk masa depan anda.
Untuk kertas Bahasa Melayu, cikgu hendak mengingatkan kamu
supaya menguasai TEKNIK menjawab,
bukannya menghafal fakta. Kertas bahasa Melayu tidak ada fakta untuk dihafal
kerana skop yang hendak disoal dalam peperiksaan begitu luas tapi kamu perlu
KREATIF untuk mengecilkan skop tersebut.
Dengan cara bagaimana?
Ok! Kita mulakan dengan kertas 1 bahagian A. Bahagian ini merupakan Karangan Berpandu yang
memerlukan pelajar mengarang sebanyak tidak lebih 250 patah perkataan. Bahagian
ini cukup mudah kerana isi-isi telah diberi. Kamu perlu menghuraikan TIGA isi
sahaja untuk mendapat sekurang-kurangnya 28 markah. Kemahiran mengolah isi
dengan menggunakan frasa-frasa yang sesuai perlu dalam bahagian ini. Setiap
perenggan perlu disusun dengan tertib dan tulisan mesti kemas. Untuk perenggan
pertama, kamu mesti mencipta dahulu PENDAHULUAN berdasarkan tajuk yang diberi
secara umum. Boleh gunakan ungkapan-ungkapan menarik untuk memulakan
pendahuluan anda contohnya Marcapada, Dasawarsa dan seumpama dengannya. Anda
juga perlu ada penutup perenggan.
Setiap isi kamu perlu membina perenggan baru yang mana setiap
perenggan perlu ada penanda wacana yang sesuai, ungkapan-ungkapan menarik dan
perlu ada pengukuhan dalam menegakkan hujah anda semasa ingin menutup hurain
anda. Contoh pengukuhan ialah .. Dengan ini jelas kepada kita bahawa.....(
masuk isi utama ) , Sudah terang lagi bersuluh dan tidak perlu disangkal lagi
bahawa...... (masuk isi utama ). Perenggan penutup..Kesimpulannya. dapatlah
dirumuskan bahawa.....(hurai 3 isi utama secara ringkas) dan molek sekiranya
diakhiri penutup anda dengan satu peribahasa yang sesuai atau kata-kata hikmat
atau madah-madah pujangga.
Untuk bahagian ini calon-calon mesti cuba berusaha untuk
mengutip markah semaksimum mungkin kerana bahagian ini banyak membantu calon.
Setiap karangan perlu dibuat dengan tertib mengikut susunan yang teratur.
KERTAS 1 Bahagian B
Karangan Umum ( 100 markah )
Bahagian ini merupakan nadi utama kertas Bahasa Melayu.
Kemahiran seseorang dalam menguasai bahasa banyak bergantung kepada tahap
penguasaan calon dalam penulisan. Bagi pelajar yang pintar, bahagian ini
merupakan ‘kilang markah’ buat mereka.
Ok! pelajar yang pintar cikgu tidak runsing tapi pelajar yang
sederhana dan lemah perlu cikgu tunjukkan cara penyelesaian untuk lulus dengan
sedikit keselesaan bukan lulus cukup makan.
Dalam bahagian ini, calon diberikan 5 soalan yang perlu
dijawab hanya satu soalan sahaja seberapa banyak perkataan yang kamu mampu.
Tapi perlu diingat, sekiranya calon menjawab soalan ini lebih kurang 350 patah
perkataan, markah calon sekadar ‘ C ‘
sahaja. Mahu tidak mahu, kamu kena jawab lebih daripada 500 patah perkataan
walau dengan apa cara sekalipun.
Bagaimana hendak kecilkan skop dalam bahagian ini ? mengikut
kajian yang saya buat berdasarkan kertas peperiksaan yang lepas-lepas, saya
dapati soalan-soalan hanya berkisar kepada beberapa KPI iaitu:
Soalan 1 hanya soal
yang berkaitan dengan diri Contohnya, bagaimana anda menggunakan masa lapang anda dengan
berfaedah?, atau sebagai seorang ketua pengawas, apakah langkah-langkah yang anda lakukan untuk melaksanakan
tanggungjawab anda? atau apakah kepentingan-kepentingan membaca kepada anda?
atau jelaskan ciri-ciri pusat pengajian tinggi yang menjadi idaman anda.
soalan 2 hanya berkait
dengan keluarga
contohnya, apakah peranan yang harus dimainkan oleh ibu bapa dalam menangani
kebejatan perlakuan anak-anak masa kini atau hubungan baik sesama ahli keluarga
dapat menjamin masa depan gemilang, atau keluarga bahagia penentu masa depan
anak-anak atau peranan keluarga dalam membentuk jati diri remaja, apakah
peranan yang boleh dimainkan oleh ibu bapa untuk menarik minat membaca dalam
kalangan anak-anak, dan seumpamanya.
soalan 3 hanya berkait
dengan masyarakat atau sekolah contohnya keburukan-keburukan penggunaan
telefon bimbit kepada pelajar sekolah atau peranan-peranan yang boleh dimainkan
oleh masyarakat dalam membantu menurunkan kadar jenayah, atau kesan-kesan buruk
kebanjiran pendatang asing tanpa izin, atau peranan pihak sekolah dalam
membantu pelajar menjadi seorang pemimpin atau usaha-usaha untuk memajukan
sektor pelancongan atau usaha-usaha untuk meningkatkan hasil pertanian dan
seumpamanya.
soalan 4 hanya berkait
dengan antarabangsa
contohnya peranan PBB dalam manangani keganasan dan rusuhan etnik, atau peranan
masyarakat antarabangsa dalam menangani pemerdagangan manusia atau huraikan
peranan yang boleh dimainkan oleh negara-negara kaya membantu negara-negara
miskin, atau kaedah-kaedah yang boleh dilakukan oleh rakyat Malaysia untuk
membantu rakyat negara asing yang telibat dengan perang saudara dan
seumpamanya.
soalan 5 hanya fokus
kepada KOMSAS sahaja
contohnya soalan berdasarkan kepada pantun atau peribahasa atau kepentingan
sastera dalam kehidupan, atau
faedah-faedah kita belajar sastera atau nyatakan pengajaran yang
diperoleh berdasarkan salah satu novel yang kamu baca dan seumpamanya.
Oleh yang demikian, seseorang calon perlu menguasai hanya
salah satu skop di atas. Cuba banyakkan latihan untuk fokus
kepada soalan 2 atau 3 kerana soalan itu lebih selamat kerana hanya
berkisar kepada pengalaman calon dan apa yang berlaku setiap hari di sekeliling
kita.
Ok, kita ambil soalan 2. kamu seboleh-bolehnya senaraikan
dulu apa yang boleh dimainkan oleh ibu bapa untuk merapatkan hubungan
kekeluargaan kerana dengan hubungan kekeluargaan tunjang dalam membnetuk
kepribadian anak-anak. Salah satunya ialah IBU
BAPA BERPERANAN MENGAWASI PERGERAKAN ANAK-ANAK. maknanya ibu bapa tidak
boleh melepaskan anak-anak membesar tanpa pengawasan sebab remaja mudah terpengaruh
dengan tingkah laku rakan sebaya. Ibu bapa perlu tahu dengan siapa anak dia
berkawan dan hadkan masa anak-anak keluar. Beri perhatian yang lebih dan sama
rata pada semua anak-anak dan tidak harus mempunyai sifat pilih kasih terhadapa
anak-anak. IBU BAPA JUGA PERLU MAKAN
BERSAMA ANAK-ANAK SEKURANG-KURANGNYA SEKALI SEHARI kerana pada waktu ini
ibu bapa boleh berinteraksi dengan anak-anak untuk bertanya khabar dan bertanya
tentang masalah yang dihadapi. Selesaikan masalah anak-anak sebaik mungkin dan
pada masa ini ibu bapa berkesempatan untuk memberi nasihat kepada anak-anak. IBU BAPA PERLU MEMBERI PENDIDIKAN AGAMA
KEPADA ANAK-ANAK sama ada ajar sendiri atau hantar mendapatkan pendidikan
agama di sekolah agama. Praktikkan amalan-amalan murni dalam rumah seperti
sembahyang berjemaah, memberi salam semasa masuk dan keluar rumah, baca doa
sebelum makan dan sebagainya. IBU BAPA
PERLU MENYEDIAKAN MASA BERKUALITI BERSAMA ANAK-ANAK IAITU MEMBAWA ANAK-ANAK
PERGI MELANCONG ATAU BERSIAR-SIAR SETIAP KALI CUTI SEKOLAH ATAU HUJUNG MINGGU. Hal ini boleh mengeratkan
hubungan kekeluargaan dan anak-anak merasa tidak terpinggir. IBU
BAPA PERLU MENUNJUKKAN TELADAN YANG BAIK DAN JANGAN SEKALI-KALI BERGADUH SUAMI
ISTERI DI HADAPAN ANAK-ANAK. Hal ini penting kerana keluarga yang haru biru
memberi tekanan terhadapa emosi anak-anak yang menjurus terhadap perlakuan
soaial anak-anak. Tingkah laku anak-anak juga akan menjadi lebih kasar kerana
mereka memberontak. IBU BAPA JANGAN
KEDEKUT UNTUK MEMUJI ANAK-ANAK KERANA
PUJIAN IBU BAPA MAMPU MEMBAKAR SEMANGAT KEPADA ANAK-ANAK UNTUK TERUS BERJAYA.
Ibu bapa juga tidak seharusnya memarahi
anak-anak sekiranya pencapaian mereka agak lemah dalam peperiksaan sebaliknya
perlu memberi kata-kata semangat atau hatar anak-anak mendapat pendidikan yang
lebih terhadap mata pelajaran yang lemah.
Boleh dikatakan isi-isi untuk soalan 2 hampir sama. putar-putar isi yang sama sahaja tetapi beri
contoh yang sesuai dengan soalan. Calon cuma perlu menguasai teknik
memanipulasi isi-isi penting dan sekiranya calon mampu selitkan
ungkapan-ungkapan menarik dan peribahasa atau kata-kata pujangga dalam setiap
olahan mereka merupakan satu kelebihan kepada calon tersebut. Setiap perenggan
yang hendak diolah perlu tertib dengan adanya pendahuluan perenggan, penanda wacana,
isi-isi yang bertepatan, huraian yang baik dan menarik, contoh-contoh yang
sesuai sebagai pengukuhan, kesimpulan untuk setiap perenggan yang di selitkan
madah-madah pujangga atau peribahasa atau kata-kata tokoh.
Untuk soalan 3 yang
berkaitan dengan masyarakat. Isi-isi nya juga pusing-pusing yang sama. Memang
tidak jauh bezanya Cuma calon juga perlu mahirkan diri memanipulasi fakta-fakta
yang sama. `salah satunya ialah PERANAN
KELUARGA ATAU IBU BAPA. Apa peranan yang harus dimainkan? bagaimana caranya
? apa kesannya? Fikirkan... Selain itu, PERANAN
MASYARAKAT , PERANAN INSTITUSI AGAMA SEPERTI MASJID, PERANAN BADAN BUKAN
KERAJAAN (NGO), PERANAN PIHAK SEKOLAH MELALUI PANITIA AGAMA ISLAM, PANITIA MORAL DAN SIVIK. apa program yang boleh
dianjurkan oleh pihak sekolah dalam membentuk jati diri murni pelajar ? PERANAN KERAJAAN menjalankan kempen kesedaran atau menyediakan
peruntukkan wang untuk program-program kerohanian. Guna saja isi-isi ini untuk menghuraikan
tetapi perlu disesuaikan dengan kehendak soalan. Kalau kata kunci soalan
berkehendakkan LANGKAH-LANGKAH,
jawapannya cara lain tapi isi masih sama. Kalau PUNCA-PUNCA kaedah huraian lain sikit tapi fakta masih sama. Ada
kalanya kita perlu terbalikkan fakta-fakta saja. Kalau pelajar yang rajin
membaca dan banyak maklumat, memang tidak menjadi masalah untuk menjawab
soalan 3 kerana kebiasaan peristiwa
berlaku disekeliling kita sehari-hari. Pelajar yang bijak akan berfikir cara
yang paling kreatif untuk membina pendahuluan kerana pendahuluan karangan yang
baik dapat merangsang otak pemeriksa kertas seterusnya meletakkan hasil
penulisan kita ditahap yang perlu diberi perhatian lebih untuk layak mendapat
markah yang baik. Yang paling penting, kita jangan kedekut untuk mencurahkan
idea sebanyak mungkin dan mesti tulis panjang-panjang.
OK, sampai sini dulu
teknik untuk menjawab soalan BM KERTAS 1. Seboleh-bolehnya, bagi pelajar yang
lemah saya nasihatkan kamu hafal dua atau tiga peribahasa yang biasa digunakan
contohnya bagai aur dengan tebing, kalau
hendak melentur buluh, biarlah daripada rebungnya, hendak seribu daya, tak
hendak seribu dalih dan sebagainya. Untuk kembangkan huraian, biasakan kita
soal diri kita kemudian kita jawab Yang kita jawab tu lah huraiannya.
Bagaimana? di mana ? siapa? kenapa? bila ? apa kesudahannya?
No comments:
Post a Comment